torsdag 29. januar 2009

Her kommer en liten oppdatering




fra mitt opphold på Glittre. Møtte opp kl.9.15 i går,blei da tatt i mot på mottakskontorer hvor de registrerte noen opplysninger om nærmeste pårørende osv. Så var det opp til legen, der blei det spurt om diverse ting, også ble jeg lyttet på. Og som legen sa; her er det jo et helt orkester inni deg .

Deretter var det opp på rommet, fikk et stort dobbeltrom helt for meg selv:) og med eget bad. Ellers pleier man å dele bad med naboen.
Lunsjen blei inntatt kl.12, har kommet på et team med mange hyggelige mennesker.
Så var det på med treningstøy, og ned til fysio. Der ble det gjennomgang og opplæring på treningsapparater. Ble testet på max gjennom den runden. Så ut i fra dette ble det satt opp et treningsprogram som lå klart allerede på ettermiddagen.
Etter dette var det klart for en gangtest, dvs at jeg skulle gå så fort jeg klarte i 6 min med oksygenmåler på fingeren.

Så blei det en kort pust i bakken føre middag.
Etter middag var det omvisningsrunde på huset, og et informasjonsmøte. Og da dette var ferdig var det klart for kvelds etter kort tid. Såååå endelig var det kvelden, og jeg var litt sliten.

I dag startet dagen 7.30 på laboratoriet med blodprøver og røntgen. Opp til frokost kl.8.
Så kom morgentrim som bestod av styrketrening 1 times tid. Opp og dusje, ned på laboratoriet for å ta spirometri altså pusteprøver. Så slappet jeg av 20 min på sengen føre lunsj.
Etter lunsj var det gå tur, hvor vi gikk en runde først, så skulle vi gå max opp en bakke, dette gjorde vi 2 ganger....2.gangen var jeg såååååå sliten at det gikk helt rundt for meg, hehe.
Så var det inn, av med ulltøy og få seg en dusj... Liten pause igjen føre middag.
Etter middagen bevilget jeg meg 20 min i solariumet, og der våknet jeg da det blei kaldt....så sovnet litt kan man si :)
Da bestemte jeg meg for å ta en hvil på rommet, sovnet....som en stien.

Gikk i bassenget kl.17.50, svømte og kosa meg der i 40 min. Så var det klart for kveldsmat kl.19.
Hyggekveld kl.20-22 med musikk, loddsalg, kaffe og kaker. Koselig tiltak ;)
Så jeg kjenner jo at jeg lever ....*ler* Men har det kjempe fint, og klager ikke.
Men 3 økter med trening kjennes kan jeg si med hånda på hjerte.

I morgen skal jeg igjennom en tredjemølle test, hvor man skal gå med maske på seg for å måle oksygenopptak. Så setter de på utstyr som skal overvåke hjerte, lunger, blodtrykk og surstoffinnhold i blodet. Så det blir spennende og se resultatet av den testen.
Føles godt å være her, skikkelig oppfølging og skikkelig utredning.
Glad for å komme med på klarprosjektet :)

5 kommentarer:

  1. Det må jeg jammen kalle en pangstart på klar-prosjektet! Fortsetter dette i 4 uker kommer du til å bli sprek som en fole! Hilsen fra Åshild

    SvarSlett
  2. Hehe, ja du sier noe. De som har vært her i 2 uker nå, skryter veldig av det...og flere av de har blitt skikkelig spreke. Mottoet er jo mer enn du trodde var mulig....og det stemmer nok for mange her.
    Koselig at du leser bloggen ;)

    SvarSlett
  3. Høres ut til å være skikkelig tilrettelagt for å trene seg opp max. Deilig. Håper oppholdet ellers står til forventningene.
    Hilsen Klara:)

    SvarSlett
  4. Det er utrolig flott, og alt står til forventningene. Eneste minuset nå er at jeg er så sliten at jeg ikke orker å reise hjem en gang i helgen. Savner mine kjære, men, viktig å ta hensyn til meg selv nå. De kommer på besøk i helgen :)

    SvarSlett
  5. Hei

    Jeg fant loggen din da jeg søkte på Glittre. Jeg skal selv på Glittre på førstkommende onsdag og skal være der i 4 uker. Jeg har lungesakoidose og skal være med i en gruppe med andre som har samme diagnose. Jeg både gleder og gruer meg. Var greit å les hvordan du har hatt det så lengt... det gjorde meg litt roligere.
    Vi snakkes nok der oppe.
    Marit

    SvarSlett